038-7501253
info@kameroperahuis.nl
Delen op facebook
Aanmelden nieuwsbrief

Even voorstellen: stagiaires Eline en Lotte

| Ieder seizoen stellen we enkele stageplaatsen beschikbaar aan studenten van ArtEZ Hogeschool in het kader van hun interdisciplinaire programma. Dit programma is een samenwerking tussen de verschillende docentenopleidingen binnen ArtEZ. Wij stellen graag de stagiaires van dit jaar aan jullie voor die voor onze jongerenvoorstelling Storm in mijn hoofd een lesbrief ontwikkelden.

Wie zijn jullie?
Wij zijn Eline, derdejaars student aan de opleiding Docent Muziek en Lotte, derdejaars student aan de opleiding Docent Theater. We studeren beiden aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten.In het kader van onze interdisciplinaire stage zijn wij als stagiaires enkele maanden aan de slag geweest bij het project Storm in mijn hoofd van Kameroperahuis i.s.m. het Theaterschip.

Waarom Kameroperahuis als stageplek?
Eline: In eerste instantie had ik niet gekozen voor deze stageplek, omdat ik mezelf graag meer wilde ontwikkelen op het gebied van lesgeven. Al gauw kwam ik erachter dat deze stageplek mij dit ook kon bieden. En juist nog meer dan dat! Naast het lesgeven, heb ik ook veel geleerd over het maken van geschikt lesmateriaal. Iets wat voor mij als aankomend kunstvakdocent heel relevant is.
Lotte: Het leek mij heel interessant om aan de slag te gaan met de voorstelling ‘Storm in mijn hoofd’ omdat de thema’s (jezelf zijn, buitenwereld vs. binnenwereld, hoe het docentschap in te richten) mij vanaf het begin heel erg aanspraken en omdat de voorstelling dynamisch in elkaar zit met veel beweging, dans en percussie, waar ik erg van houd. Het leek mij interessant om de thema’s en de expressievormen van de voorstelling dieper te doorgronden en hier een lesbrief uit de destilleren.

Wat zijn jullie taken/wat is jullie opdracht?
Onze opdracht is om een lesbrief te ontwerpen voor mentoren die met hun klas naar de voorstelling ‘Storm in mijn hoofd’ gaan. Het doel is om de leerlingen voor te bereiden op de voorstelling en om hen alvast bekend te maken met de thema’s. We zouden graag willen dat de leerlingen zichzelf herkennen in de personages die allemaal op hun eigen manier omgaan met het thema ‘identiteit’. Ter voorbereiding op het ontwerpen van de lesbrief, hebben wij meerdere lessen gegeven aan derde klassen vwo/havo van een middelbare school in Zwolle. Dit deden wij om meer inzicht te verwerven in welke thema’s er leven bij de leerlingen en tot in hoeverre wij hen konden bevragen over thema’s als ‘jezelf zijn in de klas’ en ‘wanneer ben je eigenlijk jezelf?’. De jongeren bleken daar best een mening over te hebben. Dit leverde interessante gesprekken op tijdens de lessen.

Wat vinden jullie van het thema van de voorstelling ‘Storm in mijn hoofd’?
Zoals gezegd vinden we de thema’s heel interessant. Het zijn alledaagse thema’s waar iedereen mee te maken heeft. Voor docenten in spé is het goed om je te verdiepen in en na te denken over de eigenschappen die een docent wel of niet zou moeten bezitten. De jongeren worden echt aan het denken gezet over hoe zij zich voelen als individu in een groep. Daarnaast past de voorstelling goed bij de belevingswereld van de doelgroep; het speelt zich af in een herkenbare setting met herkenbare taal. Hierdoor kunnen zij zich beter identificeren met de personages en er zodoende iets uit meenemen.

Wat is de mooiste voorstelling die jullie het afgelopen jaar hebben gezien en waarom?
Lotte: Ik heb afgelopen najaar de voorstelling ‘Een klein leven’ van ITA gezien. Dit vond ik een zeer indrukwekkende voorstelling. Hij duurde maar liefst vier uur en ik heb vier uur lang geboeid zitten kijken. De voorstelling gaat over de door jeugdtrauma’s getroebleerde Jude. Hij weet niet hoe hij met zijn verleden moet omgaan en zoekt wanhopig naar uitwegen. Hij deelt zijn verleden echter niet met zijn vrienden, die daardoor het gevoel krijgen geen grip te krijgen op hun band met Jude. De voorstelling gaat over de vraag ‘Wat is vriendschap?’ Ben je pas echte vrienden wanneer je alles met elkaar gedeeld hebt? Naast het feit dat het thema heel mooi uitgewerkt was, vond ik de manier waarop er met (technische) effecten werd gespeeld heel bijzonder.
Eline: Eigenlijk heb ik maar weinig voorstellingen gezien, ik ga vaak naar concerten toe. Het mooiste wat ik daarvan heb gezien is het concert van Eefje de Visser. De teksten die ze zingt zijn heel erg mooi en diepgaand. Het raakt je meteen, iets wat ik het meest belangrijk vind aan muziek.

Deel