makers

Mart van Berckel
Mart van Berckel

Mart van Berckel

Regisseur

Mart studeerde piano, muziektheater en regie aan ArtEZ Arnhem en de Zürcher Hochschule der Künste, Zürich. Zijn afstudeervoorstelling ‘PLAY MAIDS’ (2016) won de publieksprijs op festival Körber Studio Junge Regie in Hamburg en werd tijdens het Fringe Festival bekroond met vijf sterren in de Theaterkrant. Mart ontving een tweejarige subsidie via de nieuwe makers regeling van Fonds Podiumkunsten voor zijn ontwikkelingstraject bij Kameroperahuis. Bij Kameroperahuis maakte hij o.a. de voorstellingen 'Before I Die' en 'Een Kersentuin'. Ook regisseert hij voorstellingen bij De Nieuwe Oost en Oorkaan. Daarnaast geeft hij les op verschillende theater(voor)opleidingen en werkte hij als regieassistent bij De Nationale Opera mee aan producties van o.a. Robert Wilson. In de toekomst is Mart als vaste regisseur verbonden aan het NNT/Club Guy & Roni.

Het werk van Mart is visueel, poëtisch en onbegrensd fantasierijk. Hij graaft dwars door de canon van beeldende kunst, film, klassieke muziek en literatuur en zet inspiratiebronnen naar zijn hand in eigenzinnige en associatieve theatrale collages. Mart gaat daarbij te werk als een componist: met grote precisie en oog voor detail stemt hij beeld, muziek, tekst, licht en beweging op elkaar af. Gefascineerd door ons onderbewustzijn zet hij werelden op het toneel met een volstrekt eigen logica, die soms rechtstreeks uit onze dromen of nachtmerries lijkt te komen.

bekijk huidige makers

Betrokken bij o.a.

De succesvolle afstudeervoorstelling van Mart van Berckel en performance duo Des Filles (Anne Freriks en Robin Kuiper) is terug! Deze zomer gaat PLAY MAIDS op een korte tournee langs een aantal Nederlandse theaters en het Duitse theaterfestival OUTNOW! in Bremen. 

In de zomer van 2017 reist een bijzondere en hartstochtelijke muziektheaterproductie van Kameroperahuis en I SOLISTI Belgian wind ensemble Antwerp langs enkele Nederlandse festivals en door Vlaanderen Before I Die. In de voorstelling gaan aria's van Madama Butterfly en Norma - gearrangeerd voor een intieme kamermuzieksetting - een dialoog aan met een nieuw geschreven monoloog voor een man.

In Een Kersentuin, zien we Ljubov (Juul Vrijdag) in de laatste hallucinante momenten voor haar dood. Deze aan lager wal geraakte adellijke dame klampt zich vast aan alles wat er niet meer is. Langzaam verliest ze de grip op haar herinneringen. Hoogte- en dieptepunten flitsen als een grillig en muzikaal revue-requiem aan haar voorbij. Het onder ogen komen van haar eigen verval leidt tot een pijnlijke confrontatie met het verleden dat zij zo idealiseerde.

Zijn we, in een wereld vol beeldschermen en oordopjes, nog wel gewend om onze oren te spitsen en onze blik te focussen? Er is in de wereld steeds meer te zien. Gemiddeld kijk je acht uur per dag naar een beeldscherm waar de wereld aan je voorbij flitst. Dankzij alle online mogelijkheden voor het delen van afbeeldingen en video’s wordt de wereld elke dag onderworpen aan een lawine van nieuwe beelden. Neem je wel eens de tijd om echt te kijken? Hoe vaak verwonder je je nog over wat je ziet

Wat zou er gebeuren als jonge theatermakers de kans kregen om vrijuit te experimenteren op een bijzondere locatie? Dat kun je zien in theaterroute SPRUIT, waar makers van Kameroperahuis de kans krijgen te maken wat ze zelf willen maken. Tijdens de route loop je als bezoeker van de ene naar de andere performance en word je verrast door wat deze talenten in huis hebben.

Collega's

bekijk alle makers
Eleftheria Lavdaki

Eleftheria Lavdaki

Kenza Koutchoukali

Kenza Koutchoukali

Merlijn Runia

Merlijn Runia

Vera Selhorst

Vera Selhorst

Wessel de Vries

Wessel de Vries

Tim Hammer

Tim Hammer